Met de campagne Lees voort! roept de Leescoalitie alle grootouders van Nederland op om hun liefde voor lezen door te geven. Door de coronamaatregelen kunnen grootouders nu helaas niet bij hun kleinkinderen op bezoek komen of andersom. De ambassadeurs van de campagne delen daarom tips om van voorlezen op afstand een feestje te maken.
Lees voort! op afstand
Voorlezen kan op vele manieren, of je nu wel of niet handig bent met devices als tablet en telefoon, en of je kleinkind nu piepjong of al wat ouder is. Door digitaal voor te lezen, of samen op afstand hetzelfde boek te lezen, heb je contact met elkaar op een hele andere manier.
Zo lezen de Lees voort-ambassadeurs Hans Kazàn en Noraly Beyer beiden hun kleinkinderen voor via Skype. Janny van der Heijden stuurt zelfgemaakte luisterboeken naar haar kleindochters en Frits Barend leest voor via FaceTime.
Kijk voor meer tips van de ambassadeurs van Lees voort! op leesvoort.nl.
De Leescoalitie
De Leescoalitie is een samenwerkingsverband tussen Stichting Lezen, Stichting CPNB, Stichting Lezen & Schrijven, het Literatuurmuseum/Kinderboekenmuseum, de Koninklijke Bibliotheek, de Vereniging van Openbare Bibliotheken en het Nederlands Letterenfonds. Deze landelijke spelers op het gebied van leesbevordering bundelen hun krachten om zoveel mogelijk mensen aan te zetten tot lezen en voorlezen. Hiertoe organiseren zij jaarlijks een gezamenlijke campagne, waarmee wordt ingezet op een onderwerp of doelgroep die nog onvoldoende bereikt wordt.
In 2013 zette ze zich in voor het thema voorlezen, in het Jaar van het Voorlezen. In 2014 en 2015 richtte de Leescoalitie zich op vaders, via Vaders voor Lezen en in 2016 vierde de Leescoalitie het boek, tijdens 2016 Jaar van het Boek. In 2017 en 2018 vond de campagne Lees met andermans ogen plaats, met als doel om mensen te inspireren vaker een boek te lezen dat hen met andere ogen laat kijken. Sinds 2019 helpt de VriendenLoterij de Leescoalitie om de leescultuur in Nederland te versterken.