Op 1 november vond de conferentie Meer lezen, beter in taal in het mbo 2019 plaats in Tilburg. De plenaire sprekers en de deelnemers hebben zich gebogen over de vragen: Hoe zet een mbo-docent vrij lezen en vrijetijdslezen in om de taalontwikkeling en leesvaardigheid van studenten te bevorderen? Welke ondersteuning kan de Bibliotheek hierbij bieden? En hoe bedt een beleidsmaker in het mbo leesbevordering in het taalbeleid in. Er werden goede voorbeelden gedeeld, en er kwamen succesvoorwaarden en barrières voorbij.
Hieronder staan de presentaties, verslagen en fotos van de conferentie.
Plenair programma:
– Koen Vos (Practoraat Friese Poort)
Deelsessie 1 – Vrij lezen in de klas: heel gewoon
– Presentatie
– Verslag
Deelsessie 2 – De collectie op school: fysiek én digitaal
– Verslag
Deelsessie 3 – Wie betaalt de samenwerking tussen ROC en Bibliotheek?
– Presentatie 1 Koning Willem I College en Babel Den Bosch
– Presentatie 2 ROC Midden-Nederland, locatie Amersfoort – Bibliotheek Eemland
– Verslag
Deelsessie 4 – Wat willen we met lezen en taal bij studenten teweegbrengen?
– Verslag
Deelsessie 5 – Doe je digiding!
– Presentatie
– Verslag
Deelsessie 6 Interactief voorlezen in PWO
– Presentatie
– Verslag
Samenvatting van de dag: wat heeft de docent nodig voor lezen en leesbevordering in het mbo en zijn de verwachtingen waar gemaakt door dit congres? (Mentimeter, start op p. 2)
Beeldverslag
De fotos van de conferentie Meer lezen, beter in taal in het mbo 2019
Praktijkbeschrijvingen de Bibliotheek op school in het mbo
De praktijk laat zien dat de samenwerking tussen mbo en Bibliotheek succesvol is. ROCs Koning Willem I College Den Bosch, Deltion College, ROC Midden-Nederland en ROC Aventus hebben meegedaan met een pilot met de Bibliotheek op school in het mbo. Hun ervaringen met het taalvaardiger maken van studenten via het lezen van boeken staan hier: praktijkbeschrijvingen van vier ROCs.