‘Wie leest heeft een goed verhaal’ van de Leescoalitie en bureau Alfred International is genomineerd voor de Ster Gouden Loeki, de verkiezingen voor de beste tv-commercial van afgelopen jaar. De korte film, over twee leerlingen die elkaar vinden in een mooi boek, was vanaf december 2024 op tv en in de bioscoop te zien. Nog tot en met 16 maart kan men online stemmen om de winnende commercial te bepalen.

Het is voor het eerst dat een campagne over de kracht en het belang van lezen tussen advertenties staat van grootheden als HEMA, Albert Heijn en Staatsloterij. De boodschap, ‘Wie leest heeft een goed verhaal’, was vanaf december niet alleen in de bioscoop en op tv, maar in heel het land te zien: in bushokjes, gebouwen en langs de snelweg. Inmiddels heeft de campagne al bijna 60% van de Nederlanders bereikt.
Iedereen kan stemmen via de website
van De Ster Gouden Loeki.
Grootschalige aanpak
De campagne, die eind november 2024 van start ging, is een meerjarig initiatief van de Leescoalitie, een samenwerking van partijen die het lezen willen ondersteunen en promoten, zoals CPNB, de Schrijverscentrale en Stichting Lezen. Dankzij de warme ontvangst van de commercial kunnen de samenwerkende partners vanaf dit jaar door met de grootschalige aanpak. De komende jaren de Leescoalitie ieder jaar rondom de Kerstperiode één belangrijke waarde van lezen uitlichten in een korte reclamefilm van hoge kwaliteit. Zodoende wordt het belang van lezen duurzaam onder de aandacht gebracht.
