Bibliotheken ondersteunen steeds meer scholen en kinderopvangorganisaties met leesbevorderingsprogramma’s. Nog niet altijd worden deze programma’s bijgehouden met de Monitor. Dat terwijl dit het meetinstrument is om leesgedrag en –motivatie mee te doorgronden, en gebruik ervan een voorwaarde is voor financiering. Bovendien is Monitor-data essentieel om strategisch partners te informeren en om doelgericht beleid te maken. Tess Holtermans, teamleider Onderwijs van Bibliotheek Venlo, licht toe: ‘Een gemeente heeft niet altijd zicht op wat er gebeurt bij een kinderopvangorganisatie of op een school. De Monitor kan daar een beeld bij geven.’
In het artikel ‘Werk niet op basis van wat je denkt, maar van wat je weet’ (nummer 6, jaargang 28), geschreven door Hermien Lankhorst, wordt het profijt van de Monitor als strategisch instrument besproken. Volgens Kees Broekhof, senior adviseur bij adviesbureau Sardes, is er veel meer profijt te halen uit de Monitor dan velen zich realiseren.
Verder aan het woord komen Geja Olijnsma (directeur-bestuurder van Bibliotheek Venlo), Tess Holtermans (teamleider onderwijs van Bibliotheek Venlo) en Cora van Unen (schooldirecteur Het Scala, Kampen).
Alleen Bibliotheken die de Monitor gebruiken komen in aanmerking voor financiering van leesbevorderingsprogramma’s binnen de regeling van het Masterplan basisvaardigheden. Het artikel maakt duidelijk hoe de Monitor helpt bij het evalueren van doelen, vergelijken met landelijke gemiddelden, en het afleggen van verantwoording over beleid. Het is belangrijk om de Monitor ministens jaarlijks af te nemen en om resultaten in de juiste context te plaatsen om een helder en representatief beeld te krijgen. Alleen met zorgvuldig verzamelde data, en rekening houden met de specifieke situaties op scholen en kinderopvangorganisaties, kan effectief beleid worden gegarandeerd.
Bekijk voor meer informatie ook het webinar Monitor de Bibliotheek op school en BoekStart. Dit webinar maakt onderdeel uit van de reeks van webinars voor directeuren en managers van bibliotheken in het kader van de Netwerkagenda en het Leesoffensief.