24 oktober 2024

Wat kunnen scholen en mbo-docenten zélf doen om leesplezier te bevorderen? En welke instrumenten zijn er als ondersteuning? Ineke de Roo en Caroline Heijer van Stichting Lezen vertellen over het belang van een sterk, strategisch leesbeleid en samenwerking met de Bibliotheek.

In het artikel ‘Leesplezier begint bij een sterk leesbeleid’ van Lisa van Erp (noordhoff.nl, kennisbank) komen Caroline Heijer en Ineke de Roo aan het woord. Caroline werkt als programmaspecialist de Bibliotheek op school bij Stichting Lezen en haar collega Ineke werkt als specialist (v)mbo en praktijkonderwijs.

‘Tijdens haar docentencarrière merkte Ineke dat lezen binnen veel mbo’s nauwelijks op de kaart stond. Het grootste euvel? Een gebrek aan een strategisch leesbeleid. “Een projectje hier en een projectje daar en dan was de aandacht voor leesbevordering alweer snel tanende. Maar als je wilt dat studenten zich echt ontwikkelen, moet je lezen verankeren en structureel op de kaart zetten. Dat begint bij beleid. Bij scholen die lezen belangrijk vinden, daar uren en menskracht voor vrijmaken en een mooie boekencollectie binnenhalen.”’

‘Caroline vult aan: “We horen vaak dat studenten lezen op de basisschool wel leuk vonden, maar dat het leesplezier op de middelbare school uitgedoofd is. Om dat vuurtje op het mbo weer aan te wakkeren, spelen drie dingen een rol. Ten eerste dat je op school makkelijk toegang hebt tot leuke, aantrekkelijke en uitdagende boeken. Ten tweede dat mensen tegen je zeggen: ‘Dit lijkt me een leuk boek voor jou, dat moet je eens proberen!’. En ten derde dat er in de klassen over boeken wordt gepraat. Dat studenten en docenten samen in gesprek gaan over hun ervaringen met een boek, op een belevende manier. Als je die drie dingen bij elkaar weet te brengen, en dat is het concept van de Bibliotheek op school, dan zie je dat jongeren lezen weer leuk gaan vinden.” ‘

Lees het artikel ‘Leesplezier begint bij een sterk leesbeleid’ (oktober 2024), gepubliceerd in de Kennisbank op noordhoff.nl, een platform waar inzichten van docenten, auteurs en onderwijsexperts worden verzameld, in de vorm van gastcolleges, whitepapers, podcasts en lesmateriaal.

Over de Bibliotheek op school

De Bibliotheek op school stimuleert kinderen en jongeren om meer te lezen. Bij deze aanpak ondersteunt de Bibliotheek scholen om hun doelen uit het taal-/leesbeleid te bereiken, met deskundige leesmediaconsulenten, met inspirerende (digitale) boeken, een goede (digitale) leesomgeving en dagelijks aandacht voor leesplezier. De Bibliotheek op school is ontwikkeld door Stichting Lezen, in samenwerking met KB, nationale bibliotheek. De bibliotheeksector voert het programma uit. Het wordt onder de noemer Kunst van Lezen gefinancierd door het ministerie van OCW.

Doelgroep(en)