Vanmorgen zijn De Nationale Voorleesdagen traditiegetrouw van start gegaan met Het Nationaal Voorleesontbijt met H.K.H. Prinses Laurentien. Zij las dit jaar voor in de Bibliotheek op school van het Duet in Uithoorn. Ook veel andere bekende en onbekende Nederlanders lazen op locatie of online voor aan peuters en kleuters bij bibliotheken, basisscholen en kinderdagverblijven door het hele land.
H.K.H. Prinses Laurentien las voor uit het Prentenboek van het Jaar 2022: Maar eerst ving ik een monster (Lemniscaat, 2020), geschreven door Tjibbe Veldkamp en met illustraties van Kees de Boer. Onder anderen Marjolein Moorman, Mascha Feoktistova (Beautygloss), Jim Bakkum, Henk van Essen (Korpschef Nationale politie), Klaas-Jan Huntelaar, Merel Westrik en Marlijn Weerdenburg deden dit op andere plekken in Nederland. Daarnaast lazen Bobbi Eden, Rick Paul van Mulligen, Juf Joni en Meester Sander en online voor.
Voorlezen zeker in coronatijd extra belangrijk
In de afgelopen periode waren de scholen en kinderdagverblijven soms gesloten. Het is daarom extra belangrijk om ouders/verzorgers aan te sporen om vaker te lezen. Voorlezen versterkt de band tussen ouders en kinderen en bovendien: voorlezen maakt je leuker! Voorlezen is goed voor de taalontwikkeling van kinderen en helpt peuters en kleuters hun taalbegrip en woordenschat te vergroten. Uit onderzoek is gebleken dat De Nationale Voorleesdagen een groot effect hebben: driekwart van de ouders die de campagne in 2021 zag en een kinderboek in huis haalde, zegt dat de Voorleesdagen hierop van invloed waren.
Notten en Cobussen deden onlangs onderzoek naar voorlezen in verschillende samengestelde gezinnen. Opvallend is de verbindende bijna tegengestelde rol en betekenis die voorlezen heeft in samengestelde gezinnen. Enerzijds biedt het ouders de mogelijkheid het ‘oude’ gezinsritueel te behouden en één-op-één binding te hebben met ‘hun eigen’ biologische kind. Anderzijds werd in sommige samengestelde gezinnen voorlezen door ouders juist gebruikt een ‘nieuw’ gezinsritueel te creëren en hiermee nieuwe gezinsbanden en een nieuwe gezinsidentiteit te ontwikkelen.
Ouders geholpen met handige voorleestips
De helft van de ouders zou graag meer willen voorlezen aan hun kind(eren) dan ze eigenlijk doen, blijkt uit onderzoek in opdracht van Stichting CPNB en Stichting Lezen. Tijdgebrek is daarbij de belangrijkste reden, daarnaast blijkt dat ouders behoefte hebben aan voorleestips. Welke boeken passen bij de leeftijd en welke boeken zijn het meest geschikt voor interactief voorlezen? De Prentenboek Top 10 helpt hierbij.
Prentenboek van het Jaar 2022
Een van de boeken uit de Top 10 is verkozen tot Prentenboek van het Jaar: Maar eerst ving ik een monster van Tjibbe Veldkamp en Kees de Boer (Lemniscaat). Iedere ouder herkent het: snel even instoppen, oké dan nog even een verhaaltje, maar kort… en dan begint het. Maar eerst ving ik een monster is niet alleen om voor te lezen. Ook als samenleesboek is het een feest: het samenspel tussen de gehaaste volwassene en het kind dat hem of haar uitlokt nog verder te vertellen, zal veel vrolijkheid opleveren. Tjibbe Veldkamp schreef een verhaal dat nooit uit is. Een ode aan de fantasie en de betoverende kracht van verhalen: het ideale boek voor ieder kind dat nooit genoeg voorgelezen kan worden. Maar eerst ving ik een monster werd goed ontvangen door de pers, dankzij het slimme en inventieve concept en de sterke tekst en krachtige illustraties van Kees de Boer.
Het Prentenboek van het Jaar 2022 is speciaal voor De Nationale Voorleesdagen verschenen in een mini-editie. Deze mini-editie is voor € 5,25 euro vanaf 26 januari tot en met 5 februari 2022 verkrijgbaar bij de boekhandel.
Voorlezen geeft kinderen een voorsprong
Baby’s, peuters en kleuters die door hun ouders worden voorgelezen, ontwikkelen een voorsprong in hun taalontwikkeling. Van de kinderen die niet worden voorgelezen heeft 30% voldoende woordenschat voor een goede start op school. Van de peuters en kleuters die wel geregeld zijn voorgelezen heeft bijna 70% voldoende woordenschat. Via het voorlezen ontwikkelen kinderen naast een goede woordenschat ook hun mondelinge taalvaardigheid en maken zij kennis met ‘boekentaal’, taal die afwijkt van de dagelijkse omgangstaal. Het is belangrijk om kinderen van jongs af aan te laten ervaren hoe leuk voorlezen is. Een positieve houding tegenover het lezen is belangrijk voor het later zelf willen leren lezen. De Nationale Voorleesdagen stimuleren ouders, pedagogisch medewerkers en leerkrachten om dit te doen.
Meer informatie en inspiratie is te vinden op www.lezen.nl/onderzoek.
De Nationale Voorleesdagen
De Nationale Voorleesdagen bestaan sinds 2004 en zijn een project van Stichting Lezen, georganiseerd door Stichting CPNB. De voorleescampagne vindt voor de 18de keer plaats. De doelstelling van deze jaarlijkse campagne is het stimuleren van voorlezen van kinderen (0-6 jaar) die zelf nog niet kunnen lezen of net het lezen hebben geleerd. De campagne benadrukt de voordelen van het (voor)lezen, waaronder het positieve effect op woordenschat, mondelinge taalontwikkeling en verhaalbegrip.