Philip Huff, Rima Orie en het duo Nydia van Voorthuizen & Marie Lotte Hagen van DAMN, HONEY zullen dit jaar een kort verhaal schrijven voor 3PAK, het gratis geschenk van de Boekenweek van Jongeren. Met de bijdrage van DAMN, HONEY zal er voor het eerst non-fictie in 3PAK staan.
Eerder stonden er al, naast fictie, een graphic novel en poëzie in de bundel. Ook nieuw dit jaar is de koppeling met Readification. Rima Orie dompelt zich daarom onder in de fictieve wereld van de populaire game Assassin’s Creed. 3PAK is tijdens de Boekenweek van Jongeren, van 15 t/m 24 september, door jongeren gratis af te halen op school, in de boekhandel en bibliotheek.
3PAK
Boekwinkels, bibliotheken en scholen geven tijdens de Boekenweek van Jongeren meer dan 100.000 exemplaren van 3PAK gratis weg aan leerlingen in de bovenbouw, van (v)mbo tot vwo. Naast de fysieke editie wordt 3PAK ook aangeboden als e-book (via de online Bibliotheek-app, gratis voor iedereen onder de 18 jaar) en als luisterboek. Jongeren worden bovendien door de scholentournee Literatour, de prijs voor het Beste Boek voor Jongeren en een online campagne geïnspireerd om hun nieuwe favoriete boek te vinden.
Philip Huff is schrijver, dichter en regisseur. In 2009 debuteerde hij met Dagen van gras, drie jaar later gevolgd door het verfilmde Niemand in de stad. In zijn meest recente, bejubelde roman Wat je van bloed weet schrijft hij over het trauma van mishandeling.
Rima Orie schrijft als Young Adult-auteur graag fantasyverhalen over magische werelden, zoals De Zwendelprins en In het vervloekte hart. Haar verhaal in 3PAK speelt zich af in de wereld van de populaire game Assassin’s Creed: Mirage.
Nydia van Voorthuizen & Marie Lotte Hagen zijn het feministische duo dat bekend werd met hun pamflet en gelijknamige podcast Damn, honey. Inmiddels hebben zij zes boeken geschreven, waaronder Shit waar je als vrouw mee moet dealen.
Readification
Twee jaar geleden startte de CPNB samen met andere leden uit De Leescoalitie, waaronder ook Stichting Lezen, NBD Biblion, game-ontwikkelaar Ubisoft en marketingbureau 2Basics het project Readification. Na de pilot waarin de werelden van gaming en lezen samenkomen, is er dit een jaar vervolg met drie lanceringsmomenten met telkens twee verhalen van auteurs. Deze Verborgen Verhalen spelen zich af in de wereld van een game en worden verrijkt met extra visuals, videobeelden en geluidseffecten.
Young Adult-auteur Rima Orie schrijft dit jaar naast haar verhaal in 3PAK ook een Verborgen Verhaal voor leesbevorderingsproject Readification. De twee verhalen zijn los van elkaar te lezen maar sluiten wel op elkaar aan. Readification wordt dit jaar aan de Boekenweek van Jongeren gekoppeld om zo nog meer jongeren te bereiken. Orie’s Verborgen Verhaal voor Readification zal begin september verschijnen voor de ruim 100.000 gamers die de Ubisoft Special-app gebruiken.
Literatour
Literatour is de scholentournee van de Boekenweek van Jongeren. Tijdens de campagne kunnen leerlingen op hun school meedenken over met wie ze graag in gesprek gaan tijdens Literatour. In de tweede helft van het schooljaar, van 26 februari t/m 1 maart 2024, gaan aansprekende auteurs langs op 100 scholen. Literatour wordt georganiseerd door de Schrijverscentrale en mede mogelijk gemaakt door Stichting De Versterking.
Beste Boek voor Jongeren
Op het openingsevenement van de Boekenweek van Jongeren worden de winnaars van het Beste Boek voor Jongeren 2023 bekendgemaakt. Een vakjury van volwassenen nomineert boeken voor jongeren, vijf in de categorie Oorspronkelijk Nederlandstalig en vijf in de categorie Vertaald. Deze genomineerden worden in mei bekendgemaakt. Een jongerenjury kiest uiteindelijk uit beide categorieën een winnaar. Vorig jaar won Lily van Tom De Cock (Pelckmans) in de categorie Oorspronkelijk Nederlandstalig en Het meisje met de luidende stem van Abi Daré en vertaald door Arjaan en Thijs van Nimwegen (Signatuur) in de categorie Vertaald.
Partners van de Boekenweek van Jongeren
De Boekenweek van Jongeren wordt georganiseerd door Stichting CPNB, Stichting Lezen en de Schrijverscentrale. De campagne wordt mede mogelijk gemaakt door NBD Biblion. De Boekenweek van Jongeren wordt ondersteund door haar partners: de lesmethode Talent en Taalblokken van Malmberg, CJP, het Nederlands Letterenfonds, KB nationale bibliotheek, Stichting De Versterking en Fonds 21.