Citeren? Stichting Lezen - Leesmonitor(2025). Digitale media op jonge leeftijd vaker en anders gebruikt dan boeken. https://www.lezen.nl/onderzoek/boeken-worden-eerder-n-anders-gebruikt-dan-digitale-media/.
10 april 2025

Jonge kinderen komen minder vaak in aanraking met boeken dan met (digitale) schermmedia. Nul- tot zesjarige kinderen brengen per dag zo’n 1,5 uur door met digitale media. Ruim 1 uur van deze tijd besteden zij aan het bekijken van filmpjes op de televisie of op een mobiele telefoon. De tijd die kinderen besteden aan voorgelezen worden of zelf (papieren) boeken bekijken, ligt op gemiddeld 22 minuten per dag (Nikken, Tuijnman & Klaver, 2025).

Naarmate kinderen ouder worden, stijgt hun schermtijd en daalt hun leestijd. In hun eerste levensjaar besteden kinderen (in 2024) 1,5 uur per dag aan digitale media activiteiten, zoals televisie en video’s kijken, gamen en/of videobellen. Dit loopt op naar ruim 2 uur per dag op vier- tot zesjarige leeftijd. Zelf boekjes bekijken of voorgelezen worden doen zij in het eerste jaar gemiddeld zo’n 25 minuten per dag, terwijl het op vier- tot zesjarige leeftijd om 18 minuten gaat (Nikken & Tuijnman, 2024)

Nul- tot zesjarige kinderen maken vaker samen met hun ouders, broers, zussen en/of andere verzorgers gebruik van papieren boeken dan van (digitale) schermmedia. Lezen vindt in 97% van de gevallen samen plaats. Bij digitale voorleesverhaaltjes luisteren (80%), filmpjes kijken op televisie (82%), filmpjes kijken op een mobiel apparaat (60%) en gamen (55%) liggen deze percentages lager (Nikken, Tuijnman & Klaver, 2025).

Doelgroep(en)