E-readergebruikers zijn overwegend fervente boekenlezers (Bakker, 2024). De e-reader wordt klaarblijkelijk met name opgepikt door mensen die tevens affiniteit hebben met het lezen van papier (Sonck & De Haan, 2015). Het zijn dan ook relatief vaak oudere generaties en vrouwen die e-boeken lezen van de e-reader (KvB Boekwerk & GfK, 2024, meting 69; Bakker, 2024). Mensen die de e-reader gebruiken naast andere apparaten vinden bovendien van zichzelf dat ze voorop lopen op het gebied van nieuwe mediatechnologie (Bakker, 2024).
Mensen die e-boeken lezen op de tablet en smartphone beschouwen zichzelf overwegend als voorlopers op het gebied van de adoptie van digitale schermapparaten (Bakker, 2024). Het zijn dan ook in het bijzonder jongere mensen die e-boeken lezen van de smartphone (KvB Boekwerk & GfK, 2024, meting 69; Bakker, 2024). Hiernaast gaat het vooral om vrouwen (KvB Boekwerk & GfK, 2024, meting 69).
De tablet en smartphone worden vermoedelijk niet aangeschaft met de intentie om e-boeken te gaan lezen. Deze activiteit wordt pas in tweede instantie ontplooid, en vindt plaats naast de andere mogelijkheden die deze multifunctionele gadgets bieden (Bakker, 2024).