Online lees- en schrijfplatforms kunnen zich richten op de toegang tot boeken, de aanbeveling van boeken of op het sociaal lezen en schrijven van verhalende en informatieve teksten. Een corpusanalyse van 74 platforms wijst uit dat er in elk van deze drie categorieën ongeveer evenveel platforms beschikbaar zijn. Drie op de tien platforms valt in een combinatie van toegang, aanbeveling en sociaal lezen en schrijven (Kramer, Evers-Vermeul & Bakker, 2020).
64% van de Nederlanders heeft in 2018 gebruik gemaakt van een toegangsplatform (zoals Bol.com, Kobo en de Online Bibliotheek), 27% van een aanbevelingsplatform (zoals GoodReads en Lezen voor de Lijst) en 4% van een platform voor sociaal lezen en schrijven (zoals Wattpad of Hebban). Hoewel platforms voor sociaal lezen en schrijven door minder mensen worden bezocht, komen de bezoekers er vaker: ongeveer 40 keer per jaar, tegenover ongeveer 25 keer per jaar voor toegang en aanbeveling. De duur van een bezoek loopt niet erg uiteen. Bezoekers verblijven gemiddeld 16 à 21 minuten per sessie op een online lees- en schrijfplatform (GfK, 2019).
Op Wattpad vindt 85% van het bezoek, zowel in Nederland als in andere landen, plaats vanaf een mobiele telefoon. De bezoekers lezen verder in tienerfictie, dat vaak door henzelf geschreven wordt, dan in klassieke literatuur, waarvan ze vaak uitsluitend de eerste hoofdstukken lezen (Pianzola, Rebora & Lauer, 2020).