Negen op de tien ouders vindt lezen leuk en leest graag in de vrije tijd. Bijna driekwart noemt het een van de favoriete hobby’s, vindt het een belangrijke bezigheid in het gezin en praat graag met andere mensen over het gelezene. Nederlandse ouders staan op de tweede plaats van de internationale ranglijst voor leesplezier. Nederlandse kinderen vinden lezen, internationaal gezien, het minst leuk. De leeshouding van ouders is stabiel vergeleken met 2001, en gedaald in vergelijking met 2006 en 2011 (Expertisecentrum Nederlands, 2017).
Ouders met kinderen tussen de nul en twaalf jaar beschouwen (voor)lezen als zeer belangrijk voor de ontwikkeling van hun kind. Ongeveer driekwart van de ouders rekent (voor)lezen tot hun top 3 van belangrijkste ontwikkelingsactiviteiten. Alleen buiten spelen en sporten wordt even vaak belangrijk gevonden. Andere populaire activiteiten zoals knutselen, tekenen en schilderen (31%), met speelgoed spelen (28%) en spelletjes spelen en puzzelen (24%) volgen op geruime afstand. (Voor)lezen vinden ouders het allerbelangrijkst voor hun kinderen tussen de nul en zes jaar. Voor kinderen tussen de zes en twaalf jaar wordt buiten spelen en sporten gezien als het belangrijkst; lezen/voorlezen staat dan op plek twee (KvB Boekwerk & GfK, 2024, meting 68).
Vrijwel alle ouders met thuiswonende kinderen onderschrijven de voordelen van voorlezen, zoals deze uit onderzoek naar voren komen. 89% noemt voorlezen goed voor de taalontwikkeling van hun kind. 87% van de ouders zegt dat voorlezen plezierig en ontspannend is voor hun kind. 81% geeft aan dat voorlezen de band tussen ouder en kind versterkt. Moeders onderschrijven de voordelen in grotere aantallen dan vaders (KvB Boekwerk & GfK, 2024, meting 67).