Deelname
Drie bekende Nederlanders treden op als leescoach en dagen leerlingen in het vmbo, mbo en praktijkonderwijs uit om in een half jaar tijd drie boeken naar keuze te lezen. De Weddenschap heeft als doel het leesplezier van (v)mbo’ers, die over het algemeen niet erg van lezen houden, te stimuleren.
Voor de dertiende editie van 2023-2024 daagden Sophie Straat, Boaz en Wieger Hoogendorp 6.875 leerlingen uit 275 schoolklassen uit om drie boeken te lezen. Dit is een daling van 8% ten opzichte van het jaar ervoor en een daling van bijna een derde ten opzichte van twee jaar eerder. De deelnemers waren afkomstig van 62 verschillende middelbare scholen, 10% van het totaal, en 8 mbo-instellingen, 14% van het totaal.
In een digitaal leslokaal kunnen leerlingen, docenten en bibliothecarissen met elkaar communiceren over de boeken. Er zijn ruim 900 waarderingen gegeven voor de covers van boeken en ruim 500 recensies geschreven.
Naamsbekendheid
De naamsbekendheid en deelname onder vmbo- en mbo-docenten is gering. 53% van de (v)mbo-docenten is bekend met De Weddenschap, terwijl 4% aangeeft te hebben deelgenomen aan de editie 2020-2021 (Dera & Keulen, 2022). In een eerdere studie lag de bekendheid op 44% en de deelname op 15% (DUO Onderwijsonderzoek, 2017). Dit betekent dat de naamsbekendheid is gestegen in de loop der jaren, terwijl de deelname is gedaald.
Opbrengsten
Docenten in het vmbo en mbo denken dat het belangrijk is dat leerlingen boeken lezen in hun vrije tijd. Ze verwachten hieraan evenwel een geringe bijdrage van de campagne De Weddenschap. Wel staan ze positief tegenover het promoten van boektitels die geschreven zijn voor (v)mbo’ers, zoals Young Adult boeken (Dera & Keulen, 2022).
Leerlingen voelen zich niet geënthousiasmeerd door de leescoaches voor de editie 2020-2021. Dit gaat vooral op voor leerlingen die weinig boeken lezen in de vrije tijd. Tegelijkertijd groeit hun bereidheid om mee te doen aan De Weddenschap en om meer te gaan lezen wanneer zij de deskundigheid van leescoaches hoger waarderen (Dera & Keulen, 2022).