icon home

Hoe kunnen lerarenopleiders aankomende leraren in het primair en secundair onderwijs in Nederland en Vlaanderen toerusten voor hun rol als leesbevorderaar? Op vrijdag 29 november organiseren de onderzoeksgroep Taal, Leren, Innoveren van de Universiteit Gent en het LeesbevorderingsLab van de Vrije Universiteit Amsterdam een studiedag over de professionalisering van leraren tot leesbevorderaars. Tijdens de dag zal in worden gegaan op drie centrale vragen:

  1. Wat vraagt leesbevordering van de competenties, attituden en het gedrag van (aankomende) leraren?
  2. Wat weten we over hoe die competenties, attituden en gedrag effectief kunnen worden gestimuleerd?
  3. Welke opdracht ligt er op basis hiervan voor de opleidingen en hoe kunnen zij daaraan vormgeven?

Tickets

Een ticket voor de studiedag kost 25 euro (koffie, thee en lunch inbegrepen). De keynotes in de ochtend zullen op termijn beschikbaar worden gesteld via de LeesCast van Stichting Lezen.

Totaal aantal plekken: 100

10.00-10.30Inloop met koffie en thee
10.30-12.00 (plenair)Wat vraagt leesbevordering van de competenties, attituden en het gedrag van (aankomend) leraren?
10.30Opening
Hilde Van Keer (Universiteit Gent) en Roel van Steensel (Vrije Universiteit)
10.40Lezing over het primair onderwijs
Mirjam Snel (Hogeschool Utrecht, voorzitter Kennistafel Effectief Leesonderwijs)
11.20Lezing over het secundair onderwijs
Jacqueline Evers-Vermeul (Universiteit Utrecht)
12.00-13.00Lunch
13.00-14.30 (deelsessies)Hoe kunnen de competenties, attituden en het gedrag van (aankomend) leraren worden gestimuleerd?
 Primair onderwijsSecundair onderwijs
13.00Wenckje Jongstra (Hogeschool KPZ) en Marloes Schrijvers (Hogeschool Rotterdam)Soetkin Werbrouck (POV, Universiteit Gent)
13.45Iris Vansteelandt (AP Hogeschool, Universiteit Gent) en Hilde Van Keer (Universiteit Gent)Jeroen Dera (Radboud Universiteit Nijmegen)
14.30-15.00Pauze met koffie en thee
15.00-16.15 (plenair)Welke opdracht ligt er voor de lerarenopleidingen en hoe kunnen zij daaraan vormgeven?
15.00Paneldiscussie met o.a. Tonny Bruin (De Activiteit), Jacqueline Evers-Vermeul (Universiteit Utrecht), Tamara Noordermeer (IKC De Zwanebloem), Iris Vansteelandt (AP Hogeschool, Universiteit Gent) o.l.v. Hilde Van Keer en Roel van Steensel
15.45-16.25Afsluitende lezing door Jan Rijkers (voorzitter Vlaams-Nederlandse Taalraad van de Nederlandse Taalunie)

Meer informatie volgt

Primair onderwijs

Versterking van leraren en schoolteams: Leren over interactief voorlezen binnen het hybride professionaliseringstraject #iedereenvoorlezen”

In deze sessie zoomen Hilde van Keer en Iris Vansteelandt in op hoe de competenties van leraren en schoolteams inzake interactief voorlezen versterkt worden binnen het hybride professionaliseringstraject #iedereenvoorlezen. Vanuit deze motiverende en effectieve methodiek gaan deelnemers bijvoorbeeld aan de slag rond de selectie van rijke teksten en het creëren van een motiverende leesomgeving. Van Keer en Vansteelandt gaan dieper in op de hybride en schoolbrede aanpak en delen ervaringen van deelnemers.

Meer informatie volgt

Hilde Van Keer

Hilde Van Keer is hoogleraar aan de vakgroep Onderwijskunde (Universiteit Gent) en coördineert daarbinnen de onderzoeksgroep Taal, Leren, Innoveren. Eén van de onderzoekslijnen van deze groep richt zich in het bijzonder op het leren en onderwijzen van taal. Binnen deze lijn komen thema’s aan bod als interactief voorlezen, begrijpend lezen, leesmotivatie, schrijfonderwijs en schrijfmotivatie.

Iris Vansteelandt

Iris Vansteelandt is lerarenopleider en onderzoeker aan AP Hogeschool, werkt als leesonderwijsexpert bij Iedereen Leest en is als postdoctoraal medewerker verbonden aan de onderzoeksgroep Taal, Leren, Innoveren van Universiteit Gent. Iris is co-auteur van het handboek Volop Taal, Didactiek Nederlands voor de lagere school en van het handboek voor krachtig leesonderwijs Van leerlingen lezers maken.

Meer informatie volgt