icon home

In de publicatie Meertalige leerlingen ondersteunen in het leesonderwijs wordt voor het eerst de samenhang beschreven tussen meertaligheid, effectief leesonderwijs en leesmotivatie in het Nederlandse basisonderwijs. De onderzoekers bieden in deze publicatie niet alleen theoretische kennis, maar ook praktische handvatten voor professionals bij het (lees)onderwijs in een meertalige klas. In het webinar Meertaligheid en leesonderwijs staat dit onderzoek centraal.

Fotograaf: Annemarie Terhell

Programma

Onderzoekers Eveline Wouters, Marian van Popta, Suzanne Dekker en Jantien Smit (Lectoraat Meertaligheid en Onderwijs, Hogeschool Utrecht) gaan in hun onderzoek in op de rol van taal bij leren, op de taaldenkontwikkeling van meertalige leerlingen en op de inzet van meertaligheid in de klas. Tijdens dit webinar presenteert Eveline Wouters de resultaten van het onderzoek. 

​​​​​​​Na de presentatie vindt een gesprek plaats met Eveline Wouters, Lieke Verboeket (adviseur nieuwkomers bij LOWAN) en Marloes Robijn (onderzoeksmedewerker bij Stichting Lezen). Zij bespreken de pedagogisch-didactische uitwerking uit het rapport, waarin de onderzoekers tonen hoe meertalig en inclusief leesonderwijs er in de praktijk uit kan zien. Deelnemers aan het webinar kunnen vragen stellen en reacties geven. Het webinar wordt gemodereerd door Daan Beeke (Stichting Lezen).

Datum en tijd

Het webinar vindt plaats op woensdag 25 september 2024 van 14.30 tot 15.30 uur. Het is bedoeld voor het onderwijsprofessionals in het primair onderwijs. Overige geïnteresseerden zijn ook van harte welkom om deel te nemen.

Registreren

Aanmelden voor het webinar kan via deze registratiepagina. Na registratie ontvang je een bevestiging van je inschrijving en uitleg over hoe je het webinar kunt volgen. Deelname is kosteloos; het wordt je aangeboden door Stichting Lezen.

Bij deelname aan het webinar geef je toestemming dat we je e-mailadres mogen gebruiken om te mailen over of naar aanleiding van het webinar en onze publicaties.

Lees hier de publicatie Meertalige leerlingen ondersteunen in het leesonderwijs (2024).

Doelgroep(en)