De kranten stonden de afgelopen jaren vol met alarmerende berichten over de ontlezing onder de jeugd. Met name vanaf het einde van de basisschool neemt de leesmotivatie van kinderen sterk af. Hoe kunnen leerkrachten helpen om het tij te keren? In dit webinar wordt ingegaan op de vraag wat leesmotivatie − en leesweerstand − precies is, wat we weten over de ontwikkeling van leesmotivatie, en hoe deze zich verhoudt tot overgangen in de leesontwikkeling. Aan de hand van twee veelbelovende onderwijsprojecten wordt daarnaast ingegaan op de vraag hoe leesmotivatie in de klas kan worden gestimuleerd.
Het webinar is terug te kijken t/m 9 maart 2022.
Programma
- Hoogleraar Roel van Steensel presenteert onderzoek naar leesmotivatie, leesweerstand en overgangen in de leesontwikkeling.
- Bea Pompert en Marjolein Dobber vertellen over (onderzoek naar) Zin in Lezen, een methodiek voor motiverend lees- en schrijfonderwijs in groep 2, 3 en 4.
- Paul de Maat licht het praktijkonderzoek ‘Weer zin in lezen toe’, waarin vrij lezen in de bovenbouw centraal staat; hoe kunnen ook ongemotiveerde lezers tijdens het vrij lezen worden betrokken en ondersteund?
Bart Droogers, specialist de Bibliotheek op school po bij Stichting Lezen, is de moderator van het webinar.