Ter voorbereiding op het commissiedebat van 16 oktober 2024 over de curriculumherziening en de voortgangsrapportage Masterplan basisvaardigheden heeft Stichting Lezen een brief naar de leden van de vaste commissie Onderwijs, Cultuur en Wetenschap gestuurd.
Uit de brief: ‘Stichting Lezen constateert dat de mist rond de dalende trend in het leesonderwijs lijkt op te trekken. We weten inmiddels uit onderzoek welke ingrediënten bijdragen aan effectief leesonderwijs: dat zijn o.a. leesbevordering en het bieden van een rijke taalomgeving. Het Ministerie van OCW neemt die kennis als uitgangspunt voor het Masterplan basisvaardigheden, er zijn platforms om die kennis steeds breder te verspreiden, steeds meer scholen gaan met die inzichten aan de slag en steeds meer bibliotheken ondersteunen scholen daarbij. We zijn blij dat de noodzaak van leesbevordering breed erkend wordt. Tegelijkertijd willen we graag benadrukken dat het essentieel is dat effectief leesonderwijs duurzaam verankerd wordt in het onderwijsbeleid. We vragen daarom uw inzet om te zorgen dat leesbevordering hoog op de politieke agenda blijft staan.
Vragen bij de aandachtspunten
Stichting Lezen zou graag bij deze twee aandachtspunten de volgende vragen aan u voorleggen.
- Hoe zorgen we ervoor dat leesbevordering in de vorm van BoekStart in de kinderopvang en de Bibliotheek op school duurzaam verankerd wordt in kinderopvang en onderwijs?
- Deelt de staatssecretaris onze mening dat het vastleggen en implementeren van de conceptkerndoelen Nederlands essentieel is, zodat leraren in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs duidelijkheid krijgen over de mogelijkheden om optimaal lees- en literatuuronderwijs te bieden?’
Lees hier de volledige brief aan de OCW-commissieleden over het commissiedebat OCW over de curriculumherziening en de voortgangsrapportage Masterplan basisvaardigheden (16 oktober 2024). We hebben de brief op vrijdag 13 september 2024 naar de Kamerleden gestuurd.