13 februari 2024

Studenten pwo, pedagogisch werk en onderwijs, zijn de leesbevorderaars van de toekomst. Deze studenten gaan immers straks aan de slag met kinderen en jongeren, die zij weer verder kunnen helpen met hun leesontwikkeling. Dit leesscenario beschrijft drie kansrijke aanpakken om de leesvaardigheid en leesmotivatie te stimuleren met de Bibliotheek op school mbo-pwo. Elke aanpak heeft een ander perspectief en is voorzien van een narratief, een stappenplan en (les)suggesties.

Leesscenario: Lezen in het mbo-pwo en de Bibliotheek op school

Voor mbo-docenten die met leesbevordering willen starten ontwikkelden experts samen met Stichting Lezen zes leesscenario’s. Hoe pak je leesbevordering goed aan? Hoe kan lezen een logische plek in de lesprogramma’s krijgen en zullen de studenten wel ervaren dat lezen hun taalontwikkeling, hun schoolcarrière en hun leven kan verrijken?

In het Leesscenario: Lezen in het mbo-pwo en de Bibliotheek op school belichten auteurs Liselotte Dessauvagie en Marleen Wijnen drie aanpakken uit die de Bibliotheek op school benutten voor het pwo. Ze lichten de effectiviteit van de keuzemodule Specialist Leesbevordering, een koppeling met BoekStart, en samenwerking met de VoorleesExpress toe.

Zes leesscenario’s

Naast het leesscenario Lezen in het mbo en leesproblemen zijn er nog vijf andere leesscenario’s voor het mbo:

Doelgroep(en)