De Bibliotheek op school is een programma dat scholieren aanmoedigt om meer te lezen. Dit gebeurt onder andere door het inzetten van leesconsulenten en het creëren van een uitnodigende leesomgeving. De samenwerking tussen de bibliotheek, gemeenten en scholen zorgt voor meer leesplezier, zowel op school als thuis.
In deze studie wordt gekeken naar achtergrondkenmerken van scholen die deelnemen aan de Bibliotheek op school en scholen die een algemene samenwerking hebben met de bibliotheek. In welke provincies vindt deelname aan de Bibliotheek op school en samenwerking het meest plaats? Lopen leerlingen op basisscholen met de Bibliotheek op school meer risico op achterstanden? Is er op meer basisscholen met de Bibliotheek op school een taal-/leescoördinator en op meer middelbare scholen een mediathecaris aanwezig? In opdracht van Stichting Lezen en de KB, nationale bibliotheek heeft DUO Onderwijsonderzoek & Advies een analyse uitgevoerd naar deze en andere achtergrondkenmerken. Middelbare scholen die meedoen aan de Bibliotheek op school, zijn vooral/overwegend vmbo-scholen.
Het rapport is uitgesplist in een sectie over het primair onderwijs en een sectie over het voortgezet onderwijs. Deze zijn ook los van elkaar te downloaden.
Download het rapport om het onderzoek en de uitkomsten te lezen.
Lees hier en hier meer informatie over onderzoek naar de Bibliotheek op school.