In deze aflevering praat Hasna El Maroudi met Marloes Robijn (Stichting Lezen).
Hasna: ‘Traditionele geletterdheid, digitale en multimediale geletterdheid, meervoudige geletterdheid, creatieve geletterdheid en literaire competentie – ik lees toch gewoon een tekst. Wat zijn dan al die verschillende vormen van geletterdheid?’
Onderzoeksspecialist Marloes Robijn vertelt hoe zij in haar rapport Aandacht voor diep lezen; Een blik op 21e-eeuwse geletterdheid uiteenzet wat de uitdagingen zijn voor de geletterdheid van kinderen en jongeren in de 21e eeuw, en op wat voor soort (lees)vaardigheden er in het huidige tijdperk een beroep wordt gedaan.
Jongeren besteden namelijk nog maar weinig tijd aan het langdurig lezen van (lange) teksten, maar komen dagelijks wel in aanraking met een constante stroom aan vluchtige, digitale informatie, onder andere in de vorm van appjes, sociale-mediaberichten, online nieuwsberichten en ondertiteling bij series of films.
Marloes heeft zowel de verschillende ‘leesmodi’ die lezers kunnen inzetten (diep lezen versus hyperlezen) onderzocht als de verschillende typen geletterdheden die lezers moeten beheersen om zich in de huidige informatiemaatschappij te kunnen redden. Speciale aandacht gaat uit naar de rol die het lezen van fictie zou kunnen spelen in het oefenen van aandachtmodulatie en het bevorderen van deze verschillende geletterdheden.
Lees hier het onderzoeksrapport Aandacht voor diep lezen; Een blik op 21e-eeuwse geletterdheid (2023).
Over De Leescast
De Leescast is de podcast van Stichting Lezen. In De Leescast praten we je bij over de nieuwste onderzoeken en ontwikkelingen rond lezen, leesbevordering en literatuureducatie.
Interview: Hasna El Maroudi
Productie: Marc Brouwer
Luister hier alle afleveringen van De Leescast.
Luister hier alle afleveringen van Over boeken gesproken.