In deze aflevering van De Leescast hoor je de centrale lezing van Jacqueline Evers-Vermeul tijdens de studiedag Leraren opleiden tot leesbevorderaars van de onderzoeksgroep Taal, Leren, Innoveren van de Universiteit Gent en het LeesbevorderingsLab van de Vrije Universiteit Amsterdam (29 november 2024).
Over de lezing: Om leerlingen meer betrokken en meer te laten lezen, hebben leraren (Nederlands en van andere vakken) vakdidactische bagage over effectief leesonderwijs nodig. In deze lezing bespreekt Evers-Vermeul vanuit een sociaal-cognitieve benadering enkele docentcompetenties en -attituden die hierbij van belang zijn. Speciale aandacht gaat uit naar strategieonderwijs, genredidactiek, de combinatie van lezen met andere taalvaardigheden, en de toetsvisie van docenten.
Jacqueline Evers-Vermeul werkt als universitair hoofddocent Taal, Communicatie & Educatie aan de Universiteit Utrecht. Zij doet onderzoek naar lees- en schrijfonderwijs en wat daarbij nodig is aan docentprofessionalisering. Ook bestudeert zij de begrijpelijkheid van teksten: welke kenmerken maken teksten of toetsvragen lastig te begrijpen, hoe komt dat en wat betekent dit voor de onderwijspraktijk? In haar promotieonderzoek (Universiteit Utrecht, 2005) bestudeerde ze hoe jonge kinderen verbindingswoorden zoals want en omdat leren gebruiken en daarmee de eerste bouwstenen ontdekken voor het produceren van coherente teksten.
Over De Leescast
De Leescast is de podcast van Stichting Lezen. In De Leescast praten we je bij over de nieuwste onderzoeken en ontwikkelingen rond lezen, leesbevordering en literatuureducatie.
Voice-over: Jette van den Eijnden
Productie: Marc Brouwer
Luister hier alle afleveringen van De Leescast.
Luister hier alle afleveringen van Over boeken gesproken.