Positieve leeservaringen in de kindertijd vormen de basis voor een leven lang lezen. Het is dan ook belangrijk dat kinderen structureel te maken krijgen met leesbevordering en literatuureducatie. Baby’s, peuters, kleuters, kinderen en tieners, allemaal verdienen zij een aanpak op maat.
In Hoe maakbaar is de lezer? wordt aandacht besteed aan de vele factoren die de leesontwikkeling van kinderen kunnen maken of breken. Welke rol spelen het gezin en socialiserende instanties zoals de school bij het stimuleren van leesplezier en literaire competentie bij kinderen? Hoe beïnvloedt tekstkeuze de leesontwikkeling? Op welke wijze kunnen boek-apps en digitale platformen de leeservaring verrijken? En waarom is structurele aandacht voor lezen eigenlijk zo belangrijk? Dit zijn slechts enkele van de kwesties die in deze publicatie aan bod komen.
Hoe maakbaar is de lezer? is het resultaat van het gelijknamige wetenschappelijk congres dat Stichting Lezen eind 2014 organiseerde. Met dit congres nam Dick Schram afscheid van Stichting Lezen. Hij vervulde van 1998 tot 2014 vanwege Stichting Lezen de Bijzondere Leerstoel Leesgedrag aan de VU. Deze congresbundel is door hem samengesteld.
Hoe maakbaar is de lezer? biedt een wetenschappelijke basis voor hernieuwd beleid rondom de doorgaande leeslijn en is een must-read voor iedereen die op de hoogte wil blijven van de nieuwste inzichten op het gebied van lezen.