10 juli 2024

Bij de aanpak de Bibliotheek op school werken bibliotheken en scholen lokaal samen om op scholen aan taalontwikkeling en leesbevordering te werken. Zowel het bibliotheek- als het onderwijsveld is complex georganiseerd. Een goed netwerk en samenwerken met al deze verschillende partijen is nodig om van de Bibliotheek op school een succes te maken. Hoe vind je je weg tussen al die verschillende partijen? En met wie werk je intensief samen en met wie incidenteel? 

Samenwerking en netwerk

In deze aflevering van Leesconsulent Content spreekt Laura Mackaaij (Bibliotheek Eemland) haar collega Sanne Respen (Bibliotheek Helmond-Peel) over samenwerking en netwerk. 

Laura: ‘Hoe heb jij dat veld van de Bibliotheek leren kennen?’ Sanne: ‘Op heel veel verschillende manieren. Door heel veel te lezen, natuurlijk ook door met collega’s te praten. Ik heb collega’s die al heel lang in de Bibliotheek werken en dus al veel ervaring hebben. Ik ben veel meegeweest met hen. Ze hebben mij echt wegwijs gemaakt in de Bibliotheek. Ik ben naar kennissessies geweest van Cubiss, dat is de POI in Noord-Brabant. Door congressen bij te wonen van bijvoorbeeld Stichting Lezen, zoals Lezen Centraal. Je komt dan ook mensen tegen die je dan ook weer op andere plekken tegenkomt. Op die manier leer je wel langzamerhand het veld kennen.’

Over Leesconsulent Content

In de videoreeks Leesconsulent Content interviewt leesconsulent Laura Mackaaij haar collega’s uit het land. Iedere aflevering staat één thema centraal, zoals samenwerken, meertaligheid of het opstarten van een nieuwe de Bibliotheek op school-locatie. De gast van die aflevering deelt haar praktijkervaringen. Daarbij is niet alleen aandacht voor kennis en kunde, maar ook voor motivatie en inspiratie. 

Leesconsulent Content is ontwikkeld door Stichting Lezen en bedoeld om startende leesconsulenten wegwijs te maken in het bibliotheek- en/of onderwijsveld. De interviews bieden ook belangstellenden buiten de bibliotheekbranche inzicht in het inspirerende en veelomvattende werk van een leesconsulent.

Lees hier het artikel ‘De leesconsulent is in opmars’ uit Bibliotheekblad (jan. 2022).

Bekijk de video Leesconsulent Content – Meertaligheid en ouderbetrokkenheid (2024).
Bekijk de video Leesconsulent Content – Starten met de Bibliotheek op school (2024).

Doelgroep(en)