In de derde Lezen van 2023 vertellen Mirjam Snel, voorzitter van de Kennistafel Effectief Leesonderwijs, en neerlandica Betty van Dam wat nodig is om het leesniveau van basisschoolleerlingen weer op niveau te krijgen. Linda Pereboom, directeur van de Cazemierschool in Oudleusen, vertelt hoe haar school stapsgewijs zonder methode voor leesonderwijs is gaan werken. En schrijver Sanne Rooseboom vertelt in een interview hoe het is om met het Kinderboekenweekgeschenk voor zo’n groot publiek te schrijven.
Mirjam Snel en Betty van Dam lichten in deze Lezen toe wat er moet veranderen in het leesonderwijs: ‘Vertrek altijd vanuit de inhoud van de tekst’. En: ‘Er is inmiddels wel consensus over wat goed leesonderwijs is’.
Sanne Rooseboom schreef het Kinderboekenweekgeschenk 2023. ‘Het geschenk schrijf je eigenlijk voor een gekke doelgroep,’ zegt Rooseboom, ‘je schrijft het voor iedereen die een ander boek koopt. En ook is het werken met een strakke deadline en een vast woordenaantal heel anders’.
Op de Cazemierschool in Oudleusen is de traditionele leesmethode verruild voor zelf vormgegeven leesonderwijs rond rijke teksten – een succesvol project.
Babs Gons is de nieuwe Dichter des Vaderlands. Zij wil meer mensen bij poëzie betrekken en iets aan ontlezing doen. ‘Ik heb heel sterk het gevoel dat jongeren eerst moeten ervaren dat ze onderdeel zijn van de literatuur. Wanneer je ze aanmoedigt zelf iets te schrijven, maken ze sneller verbinding’.
Lees ook de andere edities van het tijdschrift Lezen.