Ter voorbereiding op het rondetafelgesprek van de vaste commissie voor OCW deelt Stichting Lezen in een position paper informatie over ontwikkelingen die samenhangen met de voortgaande daling van de leesvaardigheid en leesmotivatie van Nederlandse kinderen en jongeren.
De commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft op 27 maart 2024 een rondetafelgesprek gehouden over lees- en taalvaardigheid. Zowel de genodigden van dit rondetafelgesprek als andere organisaties in het onderwijs- en leesbevorderingsveld hebben een position paper naar de commissie gestuurd.
Lees de position papers bij het rondetafelgesprek over lees- en taalvaardigheid.
Rondetafelgesprek
Het rondetafelgesprek is terug te kijken via debatdirecttweedekamer.nl.
Blok 1, 13.00 – 14.15 uur Analyse
- Eliane Segers (Wetenschappelijk directeur Expertisecentrum Nederlands)
Hoogleraar Leren en Technologie aan Radboud Universiteit) - Remco Feskens (Directeur CitoLab bij Stichting Cito)
- Paul Verstraten (CPB)
- Matthijs van den Berg (Directeur Kennis bij de Inspectie van het Onderwijs)
Blok 2, 14.15 – 15.30 uur Oplossing
- Jacqueline Bulterman-Bos (Auteur van het boek ‘Het Lerarentekort, pleidooi voor vakmanschap’)
- Els Stronks (Hoogleraar/onderzoeksleider leesbevordering)
- Gerdineke van Silfhout (Stichting Leerplanontwikkeling)
- Martin Bootsma (Teamleider en conceptontwikkelaar Alan Turingschool)
- Henk Wilbers (Directeur Cedin/ bestuurslid Onderwijsontwikkeling Nederland)
- Marit Koster (Leerkracht van Basisschool de Sterrenpracht tevens intern begeleider op school)