21 januari 2025

In de publicatie Praten over lezen beschrijft Lesya Ganushchak, universitair docent aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, de resultaten van haar literatuurstudie naar de invloed van gesprekken over teksten en leeservaringen op de leesontwikkeling van leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs. In totaal bekeek zij hiervoor 62 studies.

De volgende vragen stonden centraal:

  • Hoe worden gesprekken over lezen in de klas vormgegeven?
  • Welk effect hebben deze gesprekken op de leesmotivatie, het leesgedrag en de leesvaardigheid van leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs?

Vrijwel alle studies in deze literatuurstudie (98%) laten een positieve invloed zien van gesprekken over boeken en lezen op de leesmotivatie van leerlingen. Daarnaast tonen leerlingen betere concentratie en meer betrokkenheid bij het lezen. Voor leesbegrip zijn de resultaten wisselend. Sommige studies laten wel een positieve invloed zien (46%), met name bij zwakkere lezers. Andere studies vinden geen effect.

Voor het voeren van een succesvol gesprek bestaan enkele randvoorwaarden. Zo komt het de gesprekken ten goede als deze worden geleid door de leerling, met ondersteuning van de docent indien nodig. Ook werken met vrije tekstkeuze en zorgen voor gestructureerde leesactiviteiten lijkt stimulerend te werken, evenals het zorgen voor een gedegen training en voorbereiding van zowel leraren als leerlingen voor aanvang van de gesprekken.

Download het rapport om het onderzoek en de uitkomsten te lezen.