Binnen de leesbevordering worden bij diverse programma’s, prijzen en evenementen lessuggesties gemaakt. Een stimulerende les bij een boek draagt bij aan de leesmotivatie van kinderen en jongeren. Met deze richtlijn willen Stichting Lezen en de CPNB de kwaliteit en toegevoegde waarde van lessuggesties stimuleren en waarborgen.
De wereld van het boek beleven
Lessuggesties en verwerkingsopdrachten hebben als doel het ontwikkelen van leesplezier, leesmotivatie én het vergroten van verhaalbegrip. Goede lessuggesties dagen uit om nog meer thuis te raken in de wereld van het boek en zijn leuk om te doen. Het is een uitdaging om de lessuggesties niet te veel te richten op de wereld buiten het boek. We benadrukken daarom in deze richtlijn hoe de lezer de wereld van het boek beleeft.
Leidraad voor lessuggesties
Stichting Lezen en de CPNB hebben deze richtlijn samen ontwikkeld, als leidraad voor de lessuggesties bij de eigen projecten. We zetten deze richtlijn ook in om de lessuggesties van andere aanbieders op waarde te kunnen schatten. En we willen graag de uniformiteit van lessuggesties vergroten. We verwachten dat we daarmee ook het gebruik van de lessuggesties verhogen.
Bekijk de lessuggesties bij Griffels en Penselen, en Verder Vooruit met Voorlezen.
Bekijk de lessuggesties bij De Nationale Voorleesdagen, Kinderjury, Kinderboekenweek en Nederland Leest Junior (inlog nodig).