In de video Sleutelmoment eerste jaar voortgezet onderwijs vertelt Karin Coenders, docent Nederlands op de Walewyc Mavo in Waalwijk, hoe zij dit sleutelmoment aanpakt en hoe de Bibliotheek haar daarbij ondersteunt.
In deze periode komt de verminderde leesmotivatie deels door de puberteit: jongeren krijgen andere interesses en zijn minder geneigd te luisteren naar het (lees)advies van volwassenen. Bovendien vinden deze jongeren jeugdboeken vaak te kinderachtig, maar kennen ze geen goed alternatief. Ook voelen ze in deze fase duidelijker de kloof tussen lezen voor je plezier en moeten lezen voor school.
Over de videoreeks Sleutelmomenten
Om van kinderen en jongeren lezers te maken is doorlopende aandacht voor lezen en leesmotivatie essentieel: de doorgaande leeslijn. In de videoreeks Sleutelmomenten komen de vijf momenten in de leesontwikkeling van kinderen en jongeren aan bod waarbij het risico extra groot is dat zij hun motivatie om te lezen kwijtraken. Een pedagogisch medewerker en vier leraren vertellen hoe zij in hun groep met dit sleutelmoment omgaan en daarbij ook samenwerken met de Bibliotheek.
Over de Bibliotheek op school
Stichting Lezen biedt met de Bibliotheek op school een structurele aanpak voor leesbevordering. Het programma stimuleert de positieve leesspiraal: voorlezen, beter lezen, doorlezen, blijven lezen. De Bibliotheek op school is ontwikkeld door Stichting Lezen, in samenwerking met KB, de nationale bibliotheek. Het programma wordt, met ondersteuning van de Provinciale Ondersteuningsinstellingen (POI’s), uitgevoerd door lokale bibliotheken. Het wordt onder de noemer Kunst van Lezen gefinancierd door het ministerie van OCW.
Bekijk hier de video Sleutelmoment voor- en vroegschoolse periode.
Bekijk hier de video Sleutelmoment groep 3 en 4.
Bekijk hier de video Sleutelmoment groep 5 en 6.
Bekijk hier de video Sleutelmoment halverwege voortgezet onderwijs.
Productie video: Rutger Langendonk