In de video Sleutelmoment halverwege voortgezet onderwijs vertelt Mart Eekels, docent Nederlands op de Walewyc Mavo in Waalwijk, hoe hij dit sleutelmoment aanpakt en hoe de Bibliotheek hem daarbij ondersteunt.
Halverwege het voortgezet onderwijs is bij uitstek de periode waarin jongeren kunnen afhaken of juist verslingerd kunnen raken aan lezen. In deze fase ervaren jongeren nog minder vrijheid in boekkeuze. Zeker als ze moeten lezen ‘voor de lijst’.
Over de videoreeks Sleutelmomenten
Om van kinderen en jongeren lezers te maken is doorlopende aandacht voor lezen en leesmotivatie essentieel: de doorgaande leeslijn. In de videoreeks Sleutelmomenten komen de vijf momenten in de leesontwikkeling van kinderen en jongeren aan bod waarbij het risico extra groot is dat zij hun motivatie om te lezen kwijtraken. Een pedagogisch medewerker en vier leraren vertellen hoe zij in hun groep met dit sleutelmoment omgaan en daarbij ook samenwerken met de Bibliotheek.
Over de Bibliotheek op school
Stichting Lezen biedt met de Bibliotheek op school een structurele aanpak voor leesbevordering. Het programma stimuleert de positieve leesspiraal: voorlezen, beter lezen, doorlezen, blijven lezen. De Bibliotheek op school is ontwikkeld door Stichting Lezen, in samenwerking met KB, de nationale bibliotheek. Het programma wordt, met ondersteuning van de Provinciale Ondersteuningsinstellingen (POI’s), uitgevoerd door lokale bibliotheken. Het wordt onder de noemer Kunst van Lezen gefinancierd door het ministerie van OCW.
Bekijk hier de video Sleutelmoment voor- en vroegschoolse periode.
Bekijk hier de video Sleutelmoment groep 3 en 4.
Bekijk hier de video Sleutelmoment groep 5 en 6.
Bekijk hier de video Sleutelmoment eerste jaar voortgezet onderwijs.
Productie video: Rutger Langendonk